Goede omgangsvormen openen sociale en zakelijke deuren

Goede omgangsvormen openen sociale en zakelijke deuren Goede omgangsvormen zijn in het contact met andere mensen cruciaal. Het gebruik van goede omgangsvormen, zowel zakelijk als sociaal, komt overeen met het rekening houden met die andere mensen. Dat komt altijd prettig over en opent de mogelijkheid voor een aangenaam contact. Op die manier levert het gebruik van goede omgangsvormen door u niet alleen voordeel op voor degenen waar u mee omgaat, maar zeker ook voor uzelf. U maakt gemakkelijker contact, doet het beter op sollicitatiegesprekken en krijgt positieve reacties van anderen. Het leven wordt er aangenamer op. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor uw omgeving en dat straalt weer af op uw eigen leven.

Goede omgangsvormen openen deuren

Via wetten wordt wel het een en ander geregeld, maar het eigenlijke fatsoen moet toch van de mensen zelf komen. Daarbij is de opvoeding het hete hangijzer. Daar worden de omgangsvormen voornamelijk aangeleerd. Wie dan later op anderen aangenaam en fatsoenlijk overkomt, heeft al bij voorbaat krediet. Hij/zij heeft al zonder woorden voordeel bij een sollicitatie, bij een kennismaking met nieuwe buren of met nieuwe collega’s in een baan.

De sociale houding naar anderen geeft voordeel in de omgang

Wie zich netjes voorstelt, vriendelijk is, met interesse luistert naar anderen en rekening met hen houdt, heeft bij die anderen gewoon een streepje voor. Dat heeft niets te maken met wetten en regeltjes, maar meer het gevoel naar anderen toe. Het aanleren van het rekening houden met de ander en zijn/haar gevoelens moet vanuit de thuissituatie al aangeleerd worden. Zich bijvoorbeeld inleven in andermans situatie. De ander behandelen, zoals men zelf, in die situatie, behandeld zou willen worden.

Het aanleren van goede omgangsvormen hoort bij de opvoeding door ouders en leerkrachten

Het begin van goede omgangsvormen ligt in de opvoeding van jongs af aan. Kleine kinderen leren van hun ouders al dat ze rekening met anderen moeten houden. Ze leren bedanken voor een cadeautje, medelijden te hebben met kinderen die zich pijn gedaan hebben, hun speelgoed en snoep te delen, enzovoort.

Grotere kinderen hebben er ook in de maatschappij baat bij

Grotere kinderen leren hun ouders te helpen in het huishouden of de tuin, er op te letten dat er tijdens hun spel niets bij de buren beschadigd wordt en op hun beurt te wachten als er gegeten wordt en/of als er gebeden wordt. Ze leren stil te zijn als grote mensen praten en stil te zijn in de kerk of bij andere belangrijke gelegenheden.

Ook de manier van kleden hoort daarbij

Jongeren moeten leren hoe ze zich dienen te kleden voor een feestje, voor sport, een uitje of een vakantie. Dat heeft niets te maken met de mode. Ook de moderne mode heeft genoeg leuke mogelijkheden om zich correct te kleden voor een speciale situatie. Wie in een spijkerbroek met gaten en een oude, gerafelde trui naar een goed opgezet huwelijksfeest gaat, is daar gewoon misplaatst en valt uit de toon. Bruid en bruidegom zullen zich ervoor schamen en nemen het iemand dan ook niet in dank af. Hij/zij staat straks immers ook zo op bepaalde gemaakte foto's.

Een natuurlijke houding

Al die diverse manieren van omgang worden op den duur een natuurlijke houding van rekening houden met anderen en komen dan ook heel natuurlijk en niet gekunsteld op hun medemensen over. Wie dit in de opvoeding gemist heeft, kan natuurlijk proberen om zich aan zijn/haar omgeving aan te passen. Het is echter moeilijk om het een natuurlijke manier van omgang te laten zijn. Vaak komt het dan toch iets gemaakt over, maar het is altijd beter, dan er helemaal niets aan te doen.

Positieve reactie van anderen

Dat zorgt er weer voor dat zij van andere mensen positieve reacties krijgen. Wordt iemand bij een eerste ontmoeting met “u” aangesproken, dan komt dat heel netjes over, vooral bij een sollicitatiegesprek of de ontmoeting met aanstaande schoonouders bijvoorbeeld. Vaak wordt dan al meteen gezegd dat ook de voornaam gebruikt mag worden.

Een voorbeeld

Wie zijn schoonouders meteen tutoyeert zal al meteen bij die eerste ontmoeting een minder goede indruk maken. Het voordringen bij de kassa levert ergernis op bij andere wachtende medemensen. Staat iemand echter met een enkele boodschap rustig te wachten achter een klant met een volle boodschappen kar, dan wordt die al vaak uitgenodigd om even voor te gaan. Ook dat levert dan vaak weer een vriendelijke en dankbare blik op.

Goede omgangsvormen en zakelijke contacten openen de deuren naar een goede carrière

Een onderdeel van de goede omgangsvormen op het zakelijke vlak is de klantvriendelijkheid. Wie zijn klanten service verleent, zich aan zijn afspraken houdt en op tijd is met leveren of betalen en daarnaast een luisterend oor heeft voor bijkomende problemen, heeft bij zijn klanten een flinke streep voor tegenover iemand die dat allemaal gemakshalve vergeet en alleen rekening houdt met zijn eigen voordeel. Ook werknemers kunnen op het zakelijke vlak carrière maken door op een fatsoenlijke manier met hun werkgever, hun werk, de collega’s en de klanten van hun baas om te gaan.

Op een goede manier solliciteren

Alleen al tijdens het sollicitatiegesprek kunnen goede omgangsvormen het verschil maken tussen aangenomen te worden of niet. Natuurlijk is het heel belangrijk om interesse te tonen in het bedrijf waar men gaat solliciteren, maar ook het verdere gedrag naar de personeelschef of directeur maakt daar veel bij uit.

Goede omgangsvormen openen gemakkelijker sociale contacten

Sociale contacten zijn voor iedereen belangrijk. Niemand leeft alleen op de wereld en iedereen krijgt dan ook regelmatig met sociale contacten te maken. Wie rekening houdt met vrienden, interesse in hun leven toont, hen helpt bij de verhuizing, bouw of verbouw van hun woning, regelmatig op bezoek gaat en niet precies uitrekent hoe vaak de ander een tegenbezoekje afsteekt, zal de verhouding met die vrienden optimaal houden, zeker als hij of zij daarnaast ook een luisterend oor heeft als de anderen problemen hebben. Vaak krijgt u de energie die u in een vriendschap steekt, dubbel en dwars terug, maar dat is niet waar het om draait.

Wees hulpvaardig, maar zonder bijbedoelingen

Wie dezelfde hulp en aandacht van anderen terug verwacht, zal meestal bedrogen uitkomen. Iedereen is anders en heeft andere interesses en andere omgangsvormen. Dat betekent ook dat uw vriend of vriendin op zijn of haar eigen manier met die vriendschap omgaat en deze onderhoudt. Als u hem of haar veel geholpen hebt, wil dat nog niet zeggen dat diegene het omgekeerd ook in dezelfde hoeveelheid zal doen. Vaak zijn de omstandigheden ook anders en gaat het gewoon niet.

Geen voordeel verwachten

Als u vriendschap geeft, zonder er iets voor terug te verlangen, zult u vaak verrast worden door een positieve actie van de ander. Daar wordt u blij van. Als u echter van een vriend hetzelfde terug verlangt in dezelfde frequentie zult u meestal daarin teleurgesteld worden en dat is jammer, want het is een negatieve gewaarwording. U doet op die manier uzelf dan tekort.

Goede omgangsvormen moeten een natuurlijke houding worden

Een gekunstelde houding wekt wantrouwen op. Anderen merken het als u goede omgangsvormen gebruikt, maar daar niets van meent. Als u alleen maar doet alsof. Wie bijvoorbeeld vrouwen voor laat gaan, maar ze daarbij van top tot teen schaamteloos opneemt alsof ze koopwaar zijn, wordt bij voorbaat al genegeerd of lelijk aangekeken. Goede omgangsvormen moeten een tweede natuur zijn, waarmee men volkomen natuurlijk anderen voorkomend behandelt en aanspreekt. Het opent de deuren in het zakelijke en sociale leven. U wordt sneller geaccepteerd.
© 2013 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Zakelijke omgangsvormen en etiquettesOmgangsvormen en etiquettes zijn essentieel in het zaken doen en toch worden ze vaak met voeten getreden. Waarom? Het he…
Kleding moet modieus zijn en is sociaal belangrijkKleding moet modieus zijn en is sociaal belangrijkIn de omgang met anderen is kleding heel belangrijk, of het nu om kleding voor het eigen bedrijf, kantoor, werk of socia…
Uw bedrijf is gebaat met klantgerichte medewerkersUw bedrijf is gebaat met klantgerichte medewerkersElk bedrijf heeft te maken met de afzet naar de klanten. Of het daarbij nu het verlenen van diensten betreft of de verko…

Gouden tips als je een presentatie moet gevenGouden tips als je een presentatie moet gevenSpreken in het openbaar is angst nummer een in de wereld. Angst voor spreken in het openbaar staat dus nog hoger dan Ara…
Met goed luisteren bereik je meer dan met veel pratenMet goed luisteren bereik je meer dan met veel pratenAls je wijzer wilt worden van een ander moet je tijdens een gesprek hoofdzakelijk je mond houden en aandachtig luisteren…
Cornelissens (323 artikelen)
Laatste update: 19-01-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.