InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > NL-Alert – het alarmmiddel met tekstbericht van de overheid

NL-Alert – het alarmmiddel met tekstbericht van de overheid

NL-Alert – het alarmmiddel met tekstbericht van de overheid De Nederlandse overheid heeft, naast de sirene die maandelijks door alle gemeenten van het land loeit, eind 2012 een aanvullend alarmmiddel in gebruik genomen: NL-Alert. De waarschuwing, die wordt verspreid via de mobiele telefoon, geeft direct informatie bij een noodsituatie. De Nederlandse overheid, de eigenaar en initiator van de voorziening, verspreidt het tekstbericht. Op gezette tijden stuurt de overheid informatieboodschappen via de media en een controlebericht om mobielgebruikers te laten controleren of hun toestel goed is ingesteld en om zoveel mogelijk mensen te bewegen NL-Alert in te stellen op hun mobiel.

NL-Alert alarmmiddel van de overheid

NL-Alert is een alarmmiddel dat te gebruiken is op de mobiele telefoon. De Nederlandse overheid ontwikkelde de mobiele alarmering en introduceerde het op 8 november 2012. De overheid kan met de dienst mensen in de buurt van een noodsituatie per tekstbericht alarmeren en informeren. Direct informatie bij een noodsituatie, is het motto van NL-Alert.

Tekstbericht bij calamiteit

Bij een noodsituatie of een dreigende noodsituatie kan de overheid een tekstbericht naar de mobiele telefoons sturen van mensen die zich in de buurt bevinden van de calamiteit. NL-Alert werkt niet met sms-berichten om in noodgevallen geen last te hebben van een blokkade door een overbelast netwerk. NL-Alert werkt met cell broadcast. De service is gratis en anoniem en de privacy is gewaarborgd, meldt de overheid. Naam en telefoonnummer van de telefooneigenaar blijven onbekend. De waarschuwingsberichten worden alleen uitgezonden in het gebied waarvoor de waarschuwing geldt.

Wanneer wordt een bericht verstuurd

De overheid zet NL-Alert in bij levens- of gezondheidsbedreigende situaties, zoals:
  • een grote brand waarbij giftige rook vrijkomt;
  • explosiegevaar;
  • overstroming.

Controlebericht

Bij de start van het alarmeringssysteem zendt de overheid in 2013 drie controleberichten uit. Aan de hand daarvan kun je nagaan of je telefoon correct is ingesteld voor NL-Alert. Op maandag 4 februari 2013 werd rond 12:00 uur het eerste controlebericht uitgezonden. Doel is om zoveel mogelijk mensen NL-Alert in te laten stellen op hun telefoon.
De volgende twee controleberichten volgden na aankondigen in de media:
  • 6 mei 29013;
  • 4 november 2013;
  • 1 december 2014;
  • 5 december 2016.

Instelhulp

Je kunt NL-Alert zelf instellen op je mobiele telefoon. Niet alle types zijn geschikt voor het ontvangen van het bericht. Op de website van NL-Alert staat welke telefoons wel en welke niet een NL-Alert-bericht kunnen ontvangen met een instelhulp die stapsgwijs help bij de juiste instelling.

Berichtencentrum

Op veel toestellen is NL-Alert een standaard functie die al ingeschakeld is. Op de iPhones moet er bij instellingen nog even een schuifje op 'aan' worden gezet. Berichten zijn via het berichtencentrum op de mobiel terug te lezen. Voor een iPhone veeg je op het hoofdscherm van boven naar beneden: het berichtencentrum opent en het NL-Alert is na te lezen.

Providers
De providers ondersteunen de functie. NL-Alert wordt uitgezonden via alle mobiele netwerken op 2G, 3G en 4G. Bij de introductie kan NL-Alert nog niet via alle prividers ontvangen worden, maar per 1 december 2015 was dat geregeld. Alle providers zijn wettelijk verplicht om hun netwerken geschikt te hebben voor verzending van NL-Alert over 4G.

Bron: NL-AlertBron: NL-Alert

Wat staat er in het bericht

In het bericht van NL-Alert staat specifiek wat er aan de hand is. Daarnaast geeft het informatie over wat je op dat moment het beste kunt doen, bijvoorbeeld:
  • waarschuw eventuele mensen in je omgeving;
  • houdt deuren en ramen zoveel mogelijk gesloten;
  • schakel indien mogelijk apparatuur uit;
  • gebruik indien mogelijk kleine brandblusmiddelen;
  • verlaat het gebouw of de buurt;
  • ga naar het verzamelpunt;
  • meld je bij hulpverleners.

Eerste keer

NL-Alert is voor de uitzending van het eerste controlebericht al enkele keren ingezet.
Beide keren betrof het een grote brand met veel rookontwikkeling:
  • in Tolbert (Groningen);
  • in Meppel (Drenthe).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Amber Alert: Komt het Amber Alert niet te laat?Amber Alert: Komt het Amber Alert niet te laat?Steeds vaker wordt er in Nederland een Amber Alert geactiveerd. Het systeem slaat alarm wanneer een kind vermist of ontv…
Wat is Amber alert?Wat is Amber alert?Amber alert maakt het mogelijk om groot alarm te slaan bij vermissing van een kind. De vermissing krijgt zo veel aandach…
De Sims 3 – BrandweermanDe Sims 3 – BrandweermanMet de expansie “ambities” kun je een aantal beroepen kiezen die wat meer activiteit eisen van je Sim. Je werkt ook niet…
Brandmelder: het plaatsen en kopen van een rookmelderBrandmelder: het plaatsen en kopen van een rookmelderHet is verstandig om een rookmelder in huis te hebben. Daarbij kunnen levens worden gered. Het hoeft niet veel te kosten…
Checklist voor noodzakelijk calamiteitenplan t.b.v. gebouwChecklist voor noodzakelijk calamiteitenplan t.b.v. gebouwHet is belangrijk dat iedere medewerker in een gebouw precies weet wat hem/haar te doen staat bij een bedeigende situati…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NL-Alert logo
  • NL-Alert.nl
  • Leeuwarder Courant
  • Persbureau Ameland
  • http://www.crisis.nl/nl-alert geraadpleegd op 5 december 2016
  • Afbeelding bron 1: NL-Alert

Reageer op het artikel "NL-Alert – het alarmmiddel met tekstbericht van de overheid"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Communicatie
Schrijf mee!