InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Machiavelliprijs voor Hugo Borst en Carin Gaemers (2017)

Machiavelliprijs voor Hugo Borst en Carin Gaemers (2017)

Machiavelliprijs voor Hugo Borst en Carin Gaemers (2017) De Machiavelliprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon of organisatie die op het gebied van publieke communicatie een opmerkelijke prestatie heeft geleverd. Bauke Vaatstra, de vader van Marianne Vaatstra, ontving de prijs in 2012, Eberhard van der Laan in 2013 en RTL in 2014. De Machiavelliprijs wordt sinds 1989 elk jaar uitgereikt. Vaatstra is een opmerkelijke vreemde eend in deze bijt. Hij kreeg de prijs voor het in de publiciteit houden van de zaak waarin zijn dochter zo'n droevige rol speelt.

Prijs voor opmerkelijke publieke communicatie

Jaarlijks uitreiking

Elk jaar krijgt iemand die een opmerkelijke prestatie heeft geleverd op het gebied van de publieke communicatie de Machiavelliprijs. In 2017 wordt de prijs voor de 28ste keer uitgereikt.

Machiavellilezing

Voorafgaand aan de uitreiking is er volgens goede traditie een lezing. In 2013 gaat die bijvoorbeeld over: ‘De Nederlandsche Bank: verandering en de rol van communicatie. Communicatie als antwoord op een veranderende maatschappelijke perceptie van de centrale bank.’ Prof. Dr Klaas Knot, president van de Nederlandse Bank spreekt hem uit.

Prof. dr. Robbert Dijkgraaf van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen gaf de lezing in 2012, voorafgaand aan de uitreiking van de prijs aan Prinses Maxima. Zij kreeg de Machiavelliprijs 2011 voor haar uitblinken in publieke communicatie. Dijkgraaf sprak over: ‘Wetenschap, publiek, politiek – over feiten en meningen’.

Stichting Machiavelli

Stichting Machiavelli organiseert diverse activiteiten:
  • Uitreiking van de Machiavelliprijs;
  • Lunchbijeenkomsten in Nieuwspoort Den Haag;
  • Ontbijtdebat tussen de campagneleiders van de verschillende politieke partijen, op de ochtend na de verkiezingen.

Lunchbijeenkomsten

De lunchbijeenkomsten zijn informele discussies over actuele onderwerpen. Professionals uit het communicatievak, wetenschappers, journalisten en voorlichters discussiëren met elkaar. Belangstellenden kunnen daarbij aanwezig zijn.

Machiavelli

De Stichting Machiavelli wil dat mensen uit het communicatievak, de politiek, de overheid en burgers op een betekenisvolle manier ideeën uitwisselen. De media spelen daarbij een grote rol. De toekenning van de Machiavelliprijs is de hoofdactiviteit van de stichting.

Niccolò Machiavelli

PR bureau Van Rossum & Partners richtte in 1987 de Stichting Machiavelli op. Later werd de stichting, die vernoemd is naar de politicoloog en filosoof Niccolò Machiavelli, onafhankelijk. Machiavelli leefde aan het eind van de 15de eeuw in Italië, in Florence. Hij schreef onder meer het boek Il Principe, dat in 1512 uitkwam. In het boek pleit hij voor stabiliteit, om van daaruit tot welvaart en welzijn te komen waar alle burgers van profiteren. Burgers kunnen alleen beschermd worden door een sterke staat, meent Machiavelli.

Contactgegevens

  • Stichting Machiavelli
  • Bezuidenhoutseweg 101a
  • 2594 AC Den Haag
  • Telefoon: 06-11 39 14 07
  • E-mail info@stichtingmachiavelli.nl
  • Web www.stichtingmachiavelli.nl

Machiavelliprijswinnaars

jaarwinnaar
2016Hugo Borst & Carin Gaemers
2015Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)
2014RTL
2013Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam
2012Bauke Vaatstra
2011H.K.H. prinses Maxima
2010Bondscoach Bert van Marwijk

Eerdere prijswinnaars waren:

  • onderzoeksjournalist Jeroen Smit;
  • eurocommissaris Neelie Kroes;
  • columnist Jan Blokker;
  • oud SP-leider Jan Marijnissen;
  • de Stemwijzer;
  • prof. mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Machiavelliprijs 2012

Bauke Vaatstra

Dertien jaar lang hield Bauke Vaatstra de moord op zijn dochter in het nieuws. Tot aan de oplossing door de arrestatie dacht Vaatstra, dat er uiteindelijk een doorbraak zou komen, door de aandacht vast te houden. Hij kreeg daarin gelijk.

Juryrapport

Stichting Machiavelli zegt in zijn juryrapport het volgende over de keuze: ‘omdat hij op een volhardende, professionele en authentieke wijze dertien jaar lang de media heeft ingeschakeld waardoor de dader van de moord op zijn dochter kon worden opgespoord. Door zijn media optredens wist Vaatstra eerst te voorkomen dat de zaak een ‘cold case’ zou worden. Dankzij zijn publieke aanhouden en aandringen werd het in 2012 eindelijk mogelijk om grootschalig dna-onderzoek te verrichten. Vaatstra’s consistente pleidooi voor grootschalig dna-onderzoek heeft als breekijzer gefungeerd voor een doorbraak in de wetgeving waardoor ook de oplossing van andere ‘cold cases’ naderbij is gekomen. Hij heeft daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan het herstel van het publieke vertrouwen in de rechtsorde. De betekenis van zijn publieke rol gaat dan ook veel verder dan de oplossing van de moord op zijn dochter.’

Geen feest voor Vaatstra

Het juryrapport beschrijft de betekenis van Vaatstra voor toekomstige zaken: ‘Bauke Vaatstra heeft er boven alles voor gezorgd dat politie en Openbaar Ministerie nu en in de toekomst niet meer om slachtoffers en nabestaanden van ernstige misdrijven heen kunnen.’ De jury sluit af met de conclusie: ’De uitreiking van de Machiavelliprijs 2012 is dan ook geen feest, maar een eerbetoon aan een man die niet opgaf.’ Vaatstra krijgt zijn prijs op 12 februari 2013 in Nieuwspoort in Den Haag.

Kritiek

Bauke Vaatstra kreeg in januari 2013 kritiek te verduren. Een aantal mensen klaagde over de prijswinnaar, omdat hij in 1999 een hetze tegen asielzoekers zou hebben aangewakkerd. Velen, uit de buurt van AZC Kollum en uit wijdere omstreken, waren overtuigd dat een asielzoeker Marianne Vaatstra had vermoord.

Voormalig directeur Guido Klabbers van Vluchtelingenwerk Leeuwarden vertelde dat hij 1999 telefonisch door Vaatstra werd bedreigd. Klabbers uitte destijds in de Leeuwarder Courant kritiek op de protesten tegen het asielzoekerscentrum in Kollum. Destijds deed hij geen aangifte. Dat doet hij alsnog doen om te voorkomen dat Vaatstra de prijs krijgt. Bauke Vaatstra ontkent in de Volkskrant Klabbers te kennen en hem te hebben bedreigd. Stichting Machiavelli legt de kritiek op de prijswinnaar naast zich neer: Vaatstra krijgt gewoon de prijs. Op 13 februari 2013 neemt hij de prijs in ontvangst. Hij draagt hem op aan zijn vermoorde dochter met de woorden: "Marianne, we zullen je nooit vergeten."

Machiavelliprijs 2013

Eberhard van der Laan

Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam krijgt in 2014 de Machiavelliprijs 2013. Van der Laan krijgt de prijs omdat hij een toonbeeld is van helderheid en duidelijkheid in een bestuurlijke wereld waarin menigeen vlucht in verhullend taalgebruik.
De prijsuitreiking is op 4 februari 2014.

Machiavelliprijs 2014

RTL

Begin 2015 krijgt RTL de Machiavelliprijs voor het jaar 2014. RTL is een grote commerciële omroep maar meer dan dat. RTL heeft zich in de afgelopen 25 jaar ontwikkeld tot een omroep die vernieuwend is, durf toont en bindend werkt.

Machiavelliprijs 2015

Onderzoeksraad voor Veiligheid

In februari 2016 krijgt de Onderzoeksraad voor Veiligheid de Machiavelliprijs voor de opmerkelijk prestaties op het gebied van publieke communicatie die zijn geleverd met ondermeer het rapport over de MH-17 vliegtuigramp. De OVV heeft klaarheid gebracht voor de nabestaanden en haar informatie goed gecommuniceerd.

Machiavelliprijs 2016

Hugo Borst en Carin Gaemers

In februari 2017 winnen Hugo Borst en Carin Gaemers de Machiavelliprijs 2016 vanwege hun manifest ‘Scherp op Ouderzorg’. Ze vormden samen de meest effectief communicerende actiegroep van de laatste tijd, volgens de jury. Het duo zette de ouderenzorg op de kaart en zorgde ervoor dat het zeer beladen politieke debat over dit onderwerp gedepolitiseerd werd. Ze wisten bij de politieke partijen een hoogst uitzonderlijke eensgezindheid af te dwingen. Hun initiatief, waarmee ze enorm veel publiciteit genereerden, begon in de gangen van een verpleegtehuis en mondde uit in een manifest die de ouderenzorg beter moet maken. Dat manifest werd meer dan 100.000 keer ondertekend. Premier Rutte belooft in februari 2017 al twee miljard euro voor de ouderenzorg.

Stichting Machiavelli

Legenda
A. Stichting Machiavelli

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Marianne Vaatstra – Excuusbrief van moordenaar Jasper SMarianne Vaatstra – Excuusbrief van moordenaar Jasper SJasper S, de moordenaar van Marianne Vaatstra in 1999 - voor de verkrachting en moord wordt hij in april 2013 aangeklaag…
Marianne Vaatstra – het boekMarianne Vaatstra – het boekEr is al veel gezegd en geschreven over de zaak Marianne Vaatstra. In augustus 2013 komt er een boek uit met het verhaal…
Simon Vuyk schrijft over Marianne VaatstraSimon Vuyk schrijft over Marianne VaatstraMiljoenen woorden zijn er geschreven over de zaak-Vaatstra. Verscheurende woorden, beschuldigende woorden, emotionele wo…
Marianne Vaatstra – Mediacircus rond het procesMarianne Vaatstra – Mediacircus rond het procesOp 27 februari 2013 verschijnt de verdachte van de moord op Marianne Vaatstra, Jasper S. uit Oudwoude, voor het eerst vo…
Marianne Vaatstra – De straf van Jasper SMarianne Vaatstra – De straf van Jasper SHet is het proces van het jaar en de boer uit Oudwoude hoort in het gerechtsgebouw in Leeuwarden welke straf hij krijgt.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stichting Machiavelli logo
  • Leeuwarder Courant
  • www.stichtingmachiavelli.nl
  • Friesch Dagblad 13 januari 2015
  • http://www.stichtingmachiavelli.nl/nl/machiavelliprijs-en-lezing/prijswinnaars/machiavelliprijs-2016-voor-hugo-borst-en-carin-gaemers Geraadpleegd op 9 februari 2017

Reageer op het artikel "Machiavelliprijs voor Hugo Borst en Carin Gaemers (2017)"

Reactie

Herbert Mast, 19-01-2013 10:26 #1
"Bauke Vaatstra heeft er boven alles voor gezorgd dat politie en Openbaar Ministerie nu en in de toekomst niet meer om slachtoffers en nabestaanden van ernstige misdrijven heen kunnen."
In de coldcase zaak Mariska Mast gaat dit niet op! Maar dit is dan ook een internationale en zeer complexe zaak die door corruptie en misleidende mediaberichten is gedwarsboomd! De politie vond zelfs DNA onderzoek niet nodig en zag het moordwapen over het hoofd!
Ik bewonder het doorzettingsvermogen van de vader van Marianne!
Elke vader wil de waarheid weten en ik spreek uit uitvaring Reactie infoteur, 19-01-2013
Dag Herbert Mast,
Het is afschuwelijk om nog altijd met de onzekerheid over de toedracht te leven. Het maakt wel duidelijk hoe belangrijk het is de prijs aan iemand als Vaatstra te geven. Hij beet zich vast en dat heeft uiteindelijk tot resultaat geleid.
Hopelijk hoort u ooit het echte verhaal over de dood van Mariska.

Met vriendelijke greot,
Sjaa fan Ameland

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 14-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Awards
Reacties: 1
Schrijf mee!