Goede communicatie: waaraan herken je die?

Goede communicatie: waaraan herken je die? Geen communicatie zonder “bijbedoeling". We communiceren om onze gedachten of ideeën te delen. Maar in de meeste gevallen wil je, door wat je zegt, bereiken dat de ander precies doet wat jij vraagt. Of communicatie geslaagd is, kan je dus eraan herkennen of de gewenste actie plaatsvindt. Lees hier hoe het werkt.

Alleen open communicatie werkt

Een goede en adequate communicatie is geen eenrichtingsverkeer. In plaats daarvan moet informatie over en weer gaan. Dat bereik je echter alleen als je van communicatie geen afgebakend systeem maakt dat anderen de mogelijkheid ontneemt om met jou te in dialoog te treden.

Autoritaire communicatievormen bijvoorbeeld, zijn dialoogonvriendelijk. De ander krijgt dan ofwel angst of hij heeft al snel zijn buik vol van jou en sluit zich innerlijk van je af. En het is al niet veel beter als je je bedient van verbale zelfverheerlijking of vervalt in slaapverwekkende monologen.

Communiceer dus open. Geef anderen de kans om te participeren. Je wordt er meteen voor beloond: deze “ping-pong-communicatie” zorgt voor een wederzijdse communicatiestroom, een netwerkachtige communicatie. En vaak ben je na afloop van zo’n gesprek veel wijzer dan voorheen. Autoritaire communicators daarentegen, blijven meestal even dom als voorheen.

Powertalk

Wil je wel eens vaker iets gedaan krijgen en lukt dat maar zelden? Of krijg je in plaats daarvan iets heel anders? Controleer dan eens of je niet teveel in de aanvoegende wijs communiceert met veelvuldig gebruik van termen als “als” en “maar”. Want is het op een bepaald moment erg interessant voor jou om te achterhalen of je gesprekspartner iets voor je kan betekenen, maar alleen dán als dat mogelijk en niet onaangenaam voor hem is, nou ja, dan heb je een probleem.

Oké, je moet uiteraard altijd beleefd blijven en daar hoort ook bij dat je niet al te veeleisend overkomt. Maar anderzijds moet de ander ook merken en duidelijk het gevoel krijgen dat je iets specifieks heel graag zou willen. Dus benoem dat duidelijk en geef aan dat je dat graag wil. En vertél hem ook dat het heel belangrijk voor je is, als dat zo belangrijk is! Hoe zou die wederpartij dat anders moeten weten?

Goede communicatie: geen vrijblijvend "onderonsje"

Powertalk betekent dus niets anders dan dat je precies dié nadruk en dié energie in je communicatie legt, die nodig is om je doel te bereiken. Je zal trouwens een bijzonder interessante constatering doen bij deze wijze van communicatie: je achterhaalt veel sneller waar je aan toe bent. Want meestal levert een aanvoegende wijze van communiceren ook alleen maar vrijblijvende antwoorden op in de trant van:
  • mogelijk;
  • kan zijn;
  • weet ik nog niet;
  • we zullen zien.

PowerTalk daarentegen dwingt ook de ander tot klaarheid: uitwijkende antwoorden of uitstellen van een beslissing wordt moeilijk.

Communiceer positief

De kracht van positief denken is een feit. De kracht van positief communiceren eveneens. Het maakt een wereld van verschil of je de baas vertelt:
  • "Ik weet niet of het me gaat lukken om het rapport dinsdag gereed te hebben."
  • of "Ik zal proberen om het rapport dinsdag gereed te hebben."

Als men zijn gedachten in positieve zinnen verwoordt, heeft dat twee gevolgen:
  • Op de eerste plaats creëer je bij jezelf én je gesprekspartner een positieve ondertoon die een goede sfeer schept voor de verdere conversatie;
  • Op de tweede plaats stimuleer je daarmee jezelf en anderen. Als mogelijkheden zichtbaar en denkbaar worden, is het vaak slechts een kleine stap naar realisatie. Negatieve percepties daarentegen verlammen en blokkeren een conversatie, niet alleen bij jezelf, maar ook bij je partner.
© 2012 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is corporate communicatie?Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie…
Wat is communicatie?Wat is communicatie?Communicatie is het overbrengen van informatie, alleen wanneer de intentie is informatie over te brengen. De informatie…
De onmogelijkheid om niet te communicerenDe onmogelijkheid om niet te communicerenJe hoort mensen wel eens de opmerking maken dat iemand niet kan communiceren, of nooit communiceert. Eigenlijk is dat ee…
Communicatie bij dierenCommunicatie bij dierenCommunicatie is het overbrengen van informatie (gegevens) met een betekenis waarbij er voordeel ontstaat voor dieren in…

Verbale en non verbale communicatieVerbale en non verbale communicatieHet werd ooit prachtig verwoord: "er bestaat geen non-communicatie". Zelfs als je niets zegt, communiceer je via je lich…
Assertiviteit, introversie en verlegenheidAssertiviteit, introversie en verlegenheidAssertiviteit gaat over de omgang met andere mensen in sociale situaties. Assertief gedrag gaat over het durven en kunne…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prawny, Pixabay
Serkozy (1.241 artikelen)
Gepubliceerd: 29-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.