InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Model worden: de eisen

Model worden: de eisen

Model worden: de eisen Heel veel jonge meiden dromen ervan: fotomodel worden. Het lijkt ze geweldig om modeshows te lopen, op de cover van een beroemd tijdschrift te staan en in reclamespotjes te spelen. Jammergenoeg genoeg moet je hiervoor aan erg strenge eisen voldoen. In dit artikel is te lezen wat nou precies de eisen zijn wanneer je model wilt worden.

De eisen

Lengte

Wanneer je jezelf inschrijft bij een modellenbureau zal er altijd gevraagd worden naar je lengte. De ideale lengte voor een model is tussen de 1.72 en 1.82. Wanneer je kleiner bent dan 1.72 of groter dan 1.82 zal het waarschijnlijk moeilijk worden om model te worden: bij een modeshow ben je dan veel kleiner of groter dan de rest van de modellen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Maten

Niet alleen je lengte is belangrijk, ook de rest van je figuur. Modellenbureau's nemen het liefst meiden met confectiemaat 32-36 aan. Dit houdt in dat je borstomvang tussen de 80-90 centimer moet zijn, je taille rond de 60 centimer en je heupen maximaal 90 centimer. Modellen met een heupomvang groter dan 90 centimer zullen het over het algemeen gewoon goed doen en genoeg werk hebben, maar in de grotere modesteden, zoals Parijs en New York, is de kans groter dat een model geweigerd wordt door een te grote heupomvang. Natuurlijk moet je ook niet te mager zijn, dit kan ook een reden zijn dat een modellenbureau je weigert.

Gezicht & Uitstraling

Ook al ben je 1.80 en heb je de perfecte maten: zonder het juiste gezicht en de uitstraling kom je er niet. Qua uiterlijk zijn er geen stricte eisen waar je aan moet voldoen. Wel vindt men in de modellenwereld meiden met een groot voorhoofd, een rechte neus en volle lippen meestal erg mooi. Maar dit betekent niet dat je met dunnere lippen of een neus die niet helemaal recht is geen model kan worden: het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje. Ook moet je een goede uitstraling hebben en fotogeniek zijn. Ook al ben je nog zo mooi, als je niet fotogeniek bent en geen uitstraling hebt, is modellenwerk niks voor jou.

Verzorging

Ook is een goede verzorging een van de eisen waar je aan moet voldoen als je model wilt worden. Het is de bedoeling dat je er te allen tijde verzorgd uitziet. Houd de nagels van je handen en voeten dus netjes, verzorg je huid goed en zorg dat je haar er mooi en gezond uitziet.

Flexibiliteit

Als model wordt van je verwacht dat je heel flexibel bent. Opdrachtgevers die een fotoshoot met jou willen doen, houden geen rekening met de dagen dat je moet werken of naar school moet. Je moet dus af en toe een dag kunnen missen. De omstandigheden van een fotoshoot zijn ook niet altijd even fijn: soms moet je in de ijskoude regen poseren, of juist in de hele erge hitte. Ook kan het zijn dat je je helemaal hebt verheugd op een fotoshoot, maar dat je een uur van te voren wordt afgebeld. Met zulke situaties moet je dus goed om kunnen gaan.

Voldoe je niet aan de eisen? Geen paniek!

De bovenstaande eisen gelden natuurlijk niet voor alle soorten modellen, alleen voor de fashionmodellen. Bijna elk groot modellenbureau heeft een aparte afdeling voor meiden die niet helemaal aan de eisen voldoen, de zogenaamde afdeling 'Specials'. Als je bijvoorbeeld geen maatje 36 hebt maar wel heel fotogeniek bent, pas je perfect binnen deze categorie. Ook als commercieel model hoef je niet aan hele strenge eisen te voldoen. Commerciele modellen zijn bijvoorbeeld vrouwen die reclame maken voor de Wehkamp, Otto of een reclamespotje maken voor Dove.
© 2011 - 2017 Nugt1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat verdient een model?Wat verdient een model?Model worden: welk meisje droomt daar niet van? Door programma’s zoals Hollands Next Top Model gaat deze droom soms in v…
Model worden – Hoe doe je dat?Model worden – Hoe doe je dat?Model worden is een droom van veel meisjes. Vooral tienermeiden willen er net zoals de beroemde topmodellen uitzien die…
Fashion model: mannelijk fotomodelFashion model: mannelijk fotomodelWie denkt dat de meiden het alleen goed doen in modellenwereld heeft het mis. Ook jongens en mannen zijn nodig in deze i…
DatabasemanagementsystemenEen database of gegevensbank is een verzameling van gegevens. Een goede manier om een database te organiseren is het rel…
Benelux next topmodel 2010Benelux' Next Top Model is het vervolg op het nederlandse programma, Hollands next topmodel en van het Vlaamse programma…

Reageer op het artikel "Model worden: de eisen"

Reacties

Mirthe, 06-03-2017 15:03 #7
Hallo, ik ben 13 en wil graag modellenwerk doen alleen ik ben 1 meter 67.is dat een heel groot probleem?verder heb ik wel alle goede maten.En als mijn lengte geen probleem is.hoe zou ik dan kunnen beginnen?
Alvast bedankt!

Anne, 01-08-2016 23:08 #6
Hey, ik ben 14 jaar oud en 1,80, over het gemeen denk ik dat mijn maten best goed zijn. (Behalve mijn taille.) Ook vraag ik me af of mijn gezicht aan het totaalplaatje voldoet. Hebt u hier misschien ervaring mee? En hebt u misschien nog tips voor een goede omgang met ouders? Bedankt!

N., 15-09-2015 16:52 #5
Ik ben 13 op dit moment. ik zou het heel leuk vinden om model te worden, maar ik ben 1.65,5. Kan ik dan nog steeds modellen werk doen? Een paar keer is tegen me gezegd dat ik model moet worden, ook door een fotograaf die modellen fotografeert.
Ik heb niet een groot voorhoofd, maar wel een rechte neus en volle lipppen. Ik ga, als ik 14 ben, me samen met een vriendin opgeven bij een castingbureau. Ik ben nog niet uitgegroeid (volgens mij). eigenlijk voldoe ik aan alle eisen behalve mijn lengte. kan ik daar iets aan doen?
liefs

T., 04-09-2015 20:36 #4
Ik ben nu 13, ik ben 1.76 en ik zou echt heel graag model willen worden maar ik weet echt niet hoe ik moet beginnen. Vrienden zeggen ook altijd dat ik model moet worden omdat ik zo lang ben. Heb je tips om aan een portofolio te komen of aan een casting bureau?
Groetjes

Laura, 02-01-2015 18:54 #3
Ik ben nog maar 13 heb ik wil altijd stiekem al heel graag model worden! Sommige mensen zeggen dat ik net een model lijk maar eigenlijk weet ik zelf niet of ik wel goed genoeg ben. Ik ben ong. 1,67. Maar ze hebben gezegd dat ik ongeveer 1,70 zou worden.
Met mijn ouders kan ik hier niet goed over praten. Zou je me een paar tips kunnen geven via mijn mail?

Elisa, 07-04-2014 20:56 #2
Hoi celine,
Ik ben 16 en ben ook 3 maanden te vroeg geboren, daardoor was ik altijd een van de kleinste. Maar nu ben ik 1, 67 en als ik om me heen kijk dan zie ik veel meisjes die kleiner zijn dan mij. Ik wil ook erg graag model worden. Het is vooral belangrijk dat je langeslanke benen hebt. Ik heb met mijn 1, 67 ook een aantal shoots gedaan, je uitstraling is erg belangrijk. Je moet in jezelf blijven geloven, je moet zelfvertrouwen uitstralen en doorgaan todat je je doel bereikt.
Groetjes,
Elisa

Celine, 14-05-2013 10:50 #1
Hallo,
ik ben nu nog kind, maar ik droom er van om model te worden! ik ben 3 maanden te vroeg geboren en zit al beetje in de puberteit. en ze hebben mij gezegd dat ik maar iets van 1.65 word :-( maar ze hebben ook gezegd dat als ik misschien een groei speurt krijg dat ik dan iets van 1.70 of iets kleiner word. zou ik misschien een advies kunnen krijgen via mijn mail dus e-mailadres?

groetjes.

Infoteur: Nugt1
Gepubliceerd: 27-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 7
Schrijf mee!