Definitie van outsourcing

Definitie van outsourcing Lees hier alles over outsourcing. Steeds meer bedrijven outsourcen werk naar gespecialiseerde bedrijven, lees hier waarom.

Definitie van outsourcing

De term outsourcing verwijst naar een bedrijf dat contracten met een ander bedrijf afsluit om diensten (die anders zouden worden uitgevoerd door eigen medewerkers) over te nemen. Veel grote bedrijven besteden werk zoals callcenter diensten, e-maildiensten, en salarisadministratie uit aan andere bedrijven. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in deze dienst. Bijvoorbeeld een salarisadministratiekantoor.

Reden voor outsourcing

Er zijn vele redenen voor bedrijven te noemen om werk uit te besteden aan andere bedrijven, maar het belangrijkste voordeel is het feit dat het vaak geld bespaart. Veel van de bedrijven die werkzaamheden uitbesteden zijn in staat om het werk voor aanzienlijk minder geld gedaan te krijgen, omdat zij zelf geen mensen hoeven te werven en geen afdeling in stand hoeven te houden. Ook zijn ze op deze manier flexibel, een callcenter kan eenvoudig worden afgestoten of juist groeien.
Outsourcing maakt het ook mogelijk voor bedrijven om zich te concentreren op andere zakelijke kwesties terwijl het oplossen en invullen van de details verzorgd door externe deskundigen. Dit betekent dat een grote hoeveelheid problemen, kan vallen op de schouders van professionele managers. Zij hoeven de problemen dan niet tot in detail op te lossen. En dus kunnen zij zich dan bezig houden met meer belangrijke en bredere kwesties binnen het bedrijf.

Voordelen van outsourcing

Het bedrijf dat het uibestede werk uitvoert is vaak een gespecialiseerd bedrijf dat veel ervaring heeft met deze werkzaamheden. Zo hebben zij vaak toegang tot nieuwe technologie die de onderneming die het werk uitbesteedde zich niet kon veroorloven omdat het project te klein is. Ook beschikken zij over een team deskundige medewerkers binnen het betreffende vakgebied. Een ander voordeel van outsourcing onstaat als een bedrijf wil gaan uitbreiden. Outsourcing is een kosteneffectieve manier om ook vanuit andere landen te kunnen werken. Het is immers makkelijker om een lokale onderneming te gebruiken om een callcenter in het buitenland te openen. Zij hebben vaak meer kennis van de lokale markt en kunnen zodoende de introductie vlekkeloos laten verlopen.

Nadelen van outsourcing

Er kleven ook enkele nadelen aan outsourcing. Een van deze is dat outsourcing vaak directe communicatie tussen een onderneming en haar klanten voorkomt. Dit bemoeilijkt het opbouwen van vaste relaties met klanten, en leidt vaak leidt tot ontevredenheid bij klanten. Een ander nadeel is dat je als bedrijf afhankelijk wordt van de bedrijven aan wie je het werk hebt uitbesteed. Als zij plots besluiten om te stoppen met het verlenen van de dienst kan het bedrijf in de problemen komen. Als laatste nadeel komt het feit dat de medewerkers die namens het bedrijf klantcontact hebben, het bedrijf waar zij voor bellen niet goed kennen. Vaak kennen zij alleen het bedrijf van een training die zij gehad hebben voordat zij in het callcenter kwamen te werken.

Wel of niet aan outsourcing doen

Hoewel outsourcing een zeer gunstig effect heeft voor heel veel bedrijven, kan het dus ook verkeerd uit pakken. Het is belangrijk dat elke afzonderlijke onderneming nauwkeurig zijn behoeften beoordeelt om te bepalen of outsourcing is een haalbare optie is.
© 2010 - 2024 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De grootste ICT-bedrijven van NederlandDe grootste ICT-bedrijven van NederlandEen ICT-functie bij een van de grootste ICT-bedrijven in Nederland wordt geambieerd door veel werkzoekenden. Het salaris…
Terughalen werk uit buitenland via resourcing na outsourcingTerughalen werk uit buitenland via resourcing na outsourcingEconomische voorspoed wordt altijd gevolgd met tegenslagen welke weer worden opgevolgd met opleving. Deze werking wordt…
Virtual assistant: thuiswerker met toekomstVirtual assistant: thuiswerker met toekomstDe arbeidswereld verandert voortdurend. Anno 2018 wordt van werknemers meer dan ooit flexibiliteit gevraagd. Banen veran…
Wat is crowdsourcing?Crowdsourcing is een manier van werken die steeds vaker geprefereerd wordt boven het gebruik maken van hiërarchische bed…

Hoe schrijf je een goede sollicitatiebriefHoe schrijf je een goede sollicitatiebriefEen sollicitatiebrief vergt veel tijd. Je moet jezelf verkopen, je moet je goede en minder goede eigenschappen beschrijv…
Actief zoeken naar een nieuwe baanActief zoeken naar een nieuwe baanHet is een hectische tijd, steeds meer bedrijven hebben het zwaar en moeten daarom werknemers ontslaan. Vaak kan je er a…
Bastiaan271 (102 artikelen)
Gepubliceerd: 22-01-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.