InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werktijdverkorting via het kopen van extra vrije dagen

Werktijdverkorting via het kopen van extra vrije dagen

Werktijdverkorting via het kopen van extra vrije dagen Als werknemer kun je soms best wat extra vrije tijd gebruiken, ook al kost dat geld. Maar ook het bedrijf waar je werkt kan minder draaien en dan komt het je werkgever misschien goed uit als een personeelslid wat vrije tijd tegen betaling opneemt. Omdat daarmee de personeelslasten dalen. Werktijdverkorting kan dus zowel voor werkgever als werknemer nuttig zijn. Werktijdverkorting kan in overleg en op maat worden toegesneden, simpelweg door als werkgever aan de werknemer de mogelijkheid te bieden extra vrije dagen te kopen. Dus extra vakantiedagen.

Hoogconjuctuur

In tijden van economische voorspoed, heb je het als werknemer over het algemeen behoorlijk druk. Als je dan een vrije dag opneemt wordt dat meestal de volgende dag afgestraft, omdat je een extra stapel werk moet wegwerken. Uiteraard doen je collega's wat ze kunnen, als je vrij bent, maar dat lukt niet altijd volledig.

Malaise

Tijdens economische teruggang is de situatie soms anders. Werkgevers vragen werktijdverkorting aan en de dreiging van reorganisatie en werkloosheid is alom aanwezig. Het opnemen van je vrije dagen, vakantiedagen, snipperdagen, e.d. is in zo'n situatie meestal geen probleem.

Creatieve oplossing

Mede door economische omstandigheden hebben veel bedrijven een (tijdelijke) regeling in het leven geroepen, waardoor het voor werknemers mogelijk is gemaakt om extra vakantiedagen te kopen. Op die manier hebben de werknemers meer vrije tijd en bespaart de werkgever tegelijkertijd op de loonkosten. Verlof kopen kan dus een win-win-situatie opleveren.

Hoe werkt het

Medewerkers kunnen bij zon regeling tot een uiterlijke datum, bijvoorbeeld eind van een jaar, extra vakantiedagen kopen bij de werkgever. Het aantal dagen kan in overleg, en zal een zekere limiet kennen, die overigens ook van de functie en aard der werkzaamheden afhankelijk is. Belangrijkste voorwaarden zullen hierbij tevens zijn:
  • Dat de leidinggevende akkoord gaat met de aankoop en opname van deze extra vakantiedagen in een bepaalde periode.
  • Dat de werknemer aan het eind van een jaar bijvoorbeeld maximaal 5 vakantiedagen mag meenemen naar het volgende jaar. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat de vakantiedagen juist zoveel mogelijk worden opgenomen in de rustige periode.

Deze extra vakantiedagen zullen uiteraard voornamelijk kunnen worden opgenomen in de periode dat het in het betreffende bedrijf rustig is: Dus geen vrije dagen opnemen bij een IJsfabrikant tijdens de warme zomerweken.

Voorbeeldregeling voor het kopen van extra vakantietijd

  • Een fulltime personeelslid heeft de gelegenheid om per jaar maximaal (bijv. 4,6,8) vakantiedagen te kopen, voor een parttimer geldt uiteraard het aantal in verhouding.
  • De werknemer dient daarvoor ruim op tijd een verzoek in te dienen.
  • Logisch dat het verzoek alleen wordt geaccepteerd als het bedrijfsbelang geen schade ondervindt.
  • Meestal zal het verzoek alleen worden gehonoreerd als het verlofsaldo in het lopende kalenderjaar onvoldoende is, tenzij het bedrijfsbelang juist met die extra dagen is gediend.
  • De betaling van de gekochte vrije dagen vindt meestal plaats in de maand volgend op de maand waarin de deal is gemaakt.
  • De afrekening vindt plaats op basis van het salarisniveau van de maand waarin de vrije dagen worden afgerekend.
  • Gekochte vrije uren kunnen in principe niet worden meegenomen naar volgende jaren. Als blijkt dat niet alle extra vakantiedagen/vakantie-uren voor 31-12 zijn opgenomen, zullen de resterende dagen/uren, worden uitbetaald op basis van hetzelfde loonniveau als waarvoor ze zijn gekocht.

Eventueel verrekening via bijzondere beloning

De totale kosten van de gewenste vakantiedagen kunnen i.p.v. met het maandsalaris ook worden verrekend met bijzondere beloningen, zoals:
  • vakantietoeslag,
  • gratificatie en toeslagen,
  • eindejaarsuitkering,
  • overwerkvergoeding,
  • onregelmatigheidstoeslag.

Als de bijzondere beloning dan niet toereikend is (zijn), kan het restant van de kosten alsnog met het bruto salaris worden verrekend

Let op

  • Bovenstaand globaal voorbeeld zal in de praktijk vaak meer maatwerk zijn. Misschien omdat in de cao al een regeling over het kopen (en/of verkopen) van vakantiedagen is opgenomen.
  • Het afkopen van de wettelijke vakantiedagen gedurende het dienstverband onmogelijk is.
  • Vakantieregelingen hebben ook de instemming van de ondernemingsraad nodig. Als een werkgever een vakantieregeling wil instellen, wijzigen of intrekken, zal hij dus akkoord van de ondernemingsraad moeten vragen.
  • Het kopen van vrije tijd heeft geen effect op de hoogte van o.a de vakantietoeslag, vaste gratificatie, dertiende maand, of vaste winstdeling.
  • Het kopen of verkopen van vrije uren/dagen heeft wellicht wel consequenties voor de hoogte van uitkeringen van werknemersverzekeringen, zoals WW en WIA. Als vrije uren worden verkocht kan de uitkering hoger uitpakken. Maar indien vrije uren worden gekocht wordt de uitkering waarschijnlijk lager.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel vakantiedagen heeft mijn werknemer nu eigenlijk?Het is iets waar iedereen elk jaar weer naar uitkijkt: de vakantieperiode. Maar hoeveel dagen per jaar hebben we nu eige…
Europese regeling verplichte vrije dagenEuropese regeling verplichte vrije dagenIn ieder land zijn er feestdagen waarop werknemers verplicht vrij zijn. Dit zijn niet in ieder land in Europa dezelfde d…
Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?Op hoeveel vakantiedagen heeft u recht?Iedere werknemer bouwt recht op vakantiedagen op. In de wet is een minimaal aantal vastgelegd, maar de meeste werkgevers…
Hoeveel vakantiedagen & vakantiegeld per jaar?Hoeveel vakantiedagen & vakantiegeld per jaar?Werknemers in loondienst hebben recht op vakantiedagen en vakantietoeslag. Op hoeveel vakantiedagen heb je recht en hoev…
Vakantiedagen 2016 en 2017Vakantiedagen 2016 en 2017De vakantiedagen in 2016 en 2017 opmaken, wat zijn de regels bij het opmaken van uw vakantiedagen sinds 2012? Met ingang…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Werktijdverkorting via het kopen van extra vrije dagen"

Reacties

Esther, 29-01-2014 21:32 #2
Ik graag 20 uur werken en voor 17 uur betaald krijgen zodat ik dan 3 uur per week vakantie-uren spaar (erg handig met kindjes)
Nu stuit ik op het volgende probleem ik krijg natuurlijk ook maar voor 17 uur vakantie geld?!
Het geen wat ik verlies zou ik ook graag in vrije uren ontvangen maar weet dit niet te berekenen.

Iemand enig idee. Gr Reactie infoteur, 29-01-2014
Stel de vraag hier ook Esther
http://salaris.startpagina.nl/prikbord/

Henk Braspenning, 21-08-2013 12:45 #1
Goedemiddag,
Ik heb een vraag over verlofuren kopen.
Ik moet voor een collega een werknemers verklaring invullen met een Basisloon van 3138,62.
Zij koopt iedere maand 3,5 verlofuren volgens de cafitariaformule.
Wat moet ik nu invullen op de werknemers verklaring, het basis loon van 3138,62 of moet ik gekochte de uren er aftrekken.

vr gr Reactie infoteur, 21-08-2013
Misschien weten ze hier het antwoord op uw vraag,
Succes.

http://personeel-organisatie.startpagina.nl/prikbord/
of
http://personeel-organisatie.startpagina.nl

Infoteur: Robbie
Laatste update: 12-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ideale werknemer
Reacties: 2
Schrijf mee!