InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Thuiswerken saai? Coworking als alternatief!

Thuiswerken saai? Coworking als alternatief!

Thuiswerken saai? Coworking als alternatief! Is alleen thuiswerken te saai? En de bibliotheek te stil of het café te luidruchtig? Dan zijn "coworking-spaces" voor zelfstandigen en zzp'ers een nieuwe en zeer bruikbare optie anno 2016. Bedoeld zijn gedeelde werkplekken, voorzien van alle benodigde (technische) faciliteiten. De gedachte erachter: samen, maar toch onafhankelijk van elkaar werken.

Coworking, een bruikbaar alternatief voor thuiswerkers

Werken en tegelijk onder de mensen komen. Het is al talloze malen geprobeerd. Mensen gaan met de laptop naar het café. Het heeft iets bijzonders maar voor velen werkt het niet. De drukte en het gekletter van bestek leiden af van het werk. En bovendien loopt de consumptie van koffie in de papieren. Ook universiteitsbibliotheken worden geprobeerd. Maar voor menigeen is het er te stil. Zo stil, dat men nauwelijks het toetsenbord durft te beroeren. Dus kom je toch al gauw weer uit op het kantoor aan huis.

Ruimte huren in een coworkingkantoor

Maar een nieuwe trend dient zich aan: ruimte huren of gebruiken in een coworkingkantoor. Voor menigeen is het nieuw dat je dat kan doen zonder langlopende verplichtingen aan te gaan. Het idee erachter: samen, maar toch onafhankelijk van elkaar werken. Bedoeld concept heeft zijn oorsprong in de Verenigde Staten en is inmiddels ook in Europa populair geworden. In Nederland wordt dit innovatieve concept onder meer in praktijk gebracht door de organisatie seets2meet met meer dan 2000 gratis werkplekken, verdeeld over 124 locaties.

Hoewel er veel variatie in bestaat, worden de werkplekken doorgaans gekenmerkt door hoge lichte kamers, bureaus en stoelen in trendy kleuren en boekenplanken. De ontvangst is er hartelijk. Het blijft er doorgaans niet lang bij de aanspreking “u” en vragen als "Wie ben je?” en “Wat doe je? " zijn er standaard. Je voelt je meteen opgenomen, een wezenlijk verschil met werken in andere publieke ruimtes, waar je weliswaar ook onder de mensen bent, maar toch alleen.

Informatie uitwisselen biedt voordelen

Je kunt er gebruikmaken van snel internet en vergaderzalen maar product-designers bijvoorbeeld, kunnen zich soms ook verheugen in de aanwezigheid van een 3D-printer. Je maakt een praatje in de keuken of in de gang, je bespreekt er je ideeën met anderen en je merkt: "dat brengt me verder."

Thuiswerken vereist discipline

Aansluiting vinden, informatie uitwisselen, oké, maar wordt er ook gewerkt? Wel, op veel van deze gemeenschappelijke werkplekken heerst een betrekkelijke rust. Niet de serene stilte van het klooster want van tijd tot tijd zegt er iemand toch "hoi" of heeft een vraag. Maar er heerst een arbeidzame sfeer. Thuis neemt de discipline vaak af en vind je al snel een goede reden om even van je werk weg te lopen.

Flexibele instelling is een pré

Coworking biedt flexibiliteit, maar verlangt dat ook van de personen die er gebruik van maken. "We zullen het in gedachten houden", is het devies. Een instelling die veel mensen op zo’n gemeenschappelijke werkplek hebben. Want wie weet wat er over enkele jaren is, waar je dan zult werken en waar je het doet. Dit voedt de veronderstelling dat dit soort gemeenschappelijke werkplekken in de eerste plaats iets is voor jonge “jobnomaden”, creatieve freelancers of programmeurs. Maar dat is een misvatting. Deze nieuwe manier van werken spreekt ook bankadviseurs of verzekeringsagenten aan. En ook de 60-jarige loopt er makkelijk in en uit. Men heeft allemaal één gemeenschappelijk motief: thuis vermengen zich privé en zakelijk te zeer, vooral als het gezin er is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StartupStockPhotos / Pixabay
  • http://www.intermediair.nl/carriere/verandering/freelancen/freelance-trends-door-vrije-kantoorruimte-coworking-desksurfing?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
  • http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/6643-zzpers-willen-wisselende-werklocaties

Reageer op het artikel "Thuiswerken saai? Coworking als alternatief!"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 26-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!