Werk.nl - de website van het UWV en de werkcoach

Werk.nl - de website van het UWV en de werkcoach Als je werkloos bent heb je te maken met het UWV, het Uitvoeringsinstituut Werknemers Verenigingen. In de praktijk heb je maar zelden persoonlijk contact met de werkcoach maar lopen de contacten via de website van het UWV, Werk.nl. Al je berichten, opdrachten, taken, sollicitatiegegevens etc. worden daar vastgelegd en ook in geval van meldingen zoals bij ziekte of bij het krijgen van een baan, ben je op Werk.nl aangewezen. Over de effectiviteit en bereikbaarheid van deze website is niet iedereen even tevreden, maar je zult het er mee moeten doen.

Het UWV en de website Werk.nl

Werklozen met een WW- of Bijstandsuitkering hebben te maken met het UWV. Je krijgt bij registratie een werkcoach toegewezen die als taak heeft je weer aan het werk te krijgen. Daarnaast moet hij of zij controleren of je aan je verplichtingen voldoet, zoals het invullen en onderhouden van je persoonlijke gegevens op de website Werk.nl, het actief zoeken naar werk en het uitvoeren van diverse taken die daarmee verband houden.

De werkcoach

In het verleden was deze begeleiding persoonlijk en had je regelmatig overleg met je werkcoach, in gesprekken of via de telefoon. Daarnaast bestond de website Werk.nl met name als extra bron van vacatures en om je CV op achter te laten. In de periode van 2005 tot 2015 is het budget voor het uitvoeringsorgaan terug gebracht van € 2,6 naar €1,3 miljard, waardoor er in deze periode ruim 15.000 werknemers bij het UWV moesten verdwijnen. Dit resulteert o.a. in het vrijwel geheel wegvallen van persoonlijke begeleiding, waarbij Werk.nl deze taak digitaal overneemt.

Het probleem is echter dat deze UWV-website in het geheel niet op deze ingewikkelde taak is berekend; hij is ooit gestart ter ondersteuning van het werk van de medewerkers, maar met de voortschrijdende digitalisering van de dienstverlening worden er aan de website veel hogere eisen gesteld. Desalniettemin zal je er mee moeten werken en dan is het maar beter dat je weet wat je ervan mag verwachten.

Wat zijn de verschillende functies van Werk.nl:

Uitkering aanvragen

A. Inschrijven als werkzoekende

Als je je inschrijft als werkzoekende kunnen er meerdere aanleidingen zijn:

1. Een WW-uitkering aanvragen

Als je weet dat je werkloos gaat worden mag je je al inschrijven, maar het mag niet later zijn dan 2 dagen na je laatste werkdag. Het aanvragen van een WW-uitkering mag een maand voor de laatste werkdag en daarbij heb je een week na je laatste werkdag de tijd. Voor het aanvragen van een WW-uitkering dien je in te loggen met je DigiD.

Tip: Als je geen DigiD hebt, zal je die eerst moeten aanvragen via de website www.digid.nl.

Als je al eerder een WW-uitkering hebt gehad, toen bent gaan werken en nu weer werkloos bent geworden, gelden er bijzondere regels die op Werk.nl worden omschreven. Ook als je in het onderwijs hebt gewerkt heeft het UWV extra informatie nodig. Je kunt dan doorklikken naar de relevante pagina.


2. Een bijstandsuitkering (WWB/Ioaw) aanvragen

Als je werkloos bent maar niet (meer) in aanmerking komt voor een WW-uitkering, kom je mogelijk wel in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Deze dien je ook via de website Werk.nl aan te vragen. Wacht hier niet mee tot het laatste moment maar vraag deze van te voren aan. Ook voor het aanvragen van een bijstandsuitkering heb je een DigiD nodig om te kunnen inloggen.

3. Hulp bij het vinden van een andere baan

Je hoeft niet werkloos te zijn om van Werk.nl gebruik te mogen maken. Ook als je wel werk hebt maar je bent op zoek naar een andere baan kun je je inschrijven bij de CV-bank van het UWV en kunt je gebruik maken van de vacaturebank.
Overigens moet je wel rekening houden met de volgende omstandigheden:
  • De vacaturebank is een vergaarbak van allerlei vacatures, regelmatig verlopen en voor een groot deel van andere sites overgenomen
  • De zoekfunctie is bijzonder gebrekkig, waardoor je veel beter gebruik kunt maken van de meer bekende vacaturesites zoals monsterboard.nl, nationalevacaturbank.nl en vacatures.com.
  • Werk.nl is in het algemeen een gebrekkige website, die er nogal eens uit ligt. Als uitkeringsgerechtigde heb je geen keuze, maar als vrije werkzoekende wel!

Naast de CV-bank en de vacaturebank geeft het UWV op dit onderwerp tevens allerlei informatie, adviezen en ondersteuning bij het solliciteren, zoals:
  • Praktische tips voor het schrijven van een goede sollicitatiebrief en een effectief CV
  • Advies voor het voeren van een sollicitatiegesprek
  • Aanvullende scholing of gecombineerd leren en werken
  • Ontslagprocedures en arbeidsrecht
  • Banenmarkten en voorlichtingsdagen

B. Uitkering aanvragen

Als je je eenmaal hebt ingeschreven (zie punt A) wordt je gevraagd of je een WW- of bijstandsuitkering wilt aanvragen. Als je dit wilt dan kom je in een digitaal formulier waar je al je informatie moet invullen. Zorg dat je al je informatie bij de hand hebt, zodat het in één keer kan gebeuren.
Tip 1: Maak hierin geen fouten, want dat kan grote invloed hebben op de lengte of hoogte van je uitkering.
Tip 2: De informatie die je invult blijft 60 dagen geregistreerd, zodat je later weer kan doorgaan waar je gestopt was.

De werkmap op de website

Als je je eenmaal hebt ingeschreven (met je DigiD, zoals hierboven vermeld), krijg je een werkmap. In deze werkmap staan alle gegevens en berichten die van jou zijn of op jou betrekking hebben. Je kunt op de homepagina van de werkmap kiezen voor een rondleiding, waarmee je alle functionaliteiten leert kennen. De werkmap heeft de volgende onderdelen:

1. Mijn CV

Deze wordt door jou beheerd en je moet deze goed invullen en bijhouden, zodat werkgevers je goed kunnen vinden. Je gegevens zijn voor werkgevers zichtbaar, maar je kunt ervoor kiezen om je naam en adres te verbergen. Als je een baan hebt kan je de CV op niet-actief zetten, zodat er niet meer op gezocht wordt.
Tip: Zet bij "passende functies" het maximaal aantal functies (3) zodat de pakkans het grootst is.

2. Mijn vacatures

Bij dit onderdeel is er de mogelijkheid op postcode vacatures te zoeken, binnen de vacaturebank van het UWV. Let wel op dat er wordt gezocht op de functies die jij op je CV hebt vermeld als "passende functies".
Tip: Voor opmerkingen over de vacaturebank zie de inleiding van dit artikel.
Ook staan hier onder het onderdeel "vacatures bij mijn CV" alle vacatures vermeld waar je via Werk.nl op hebt gekeken en gereageerd.

3. Mijn taken

Dit is een klein maar belangrijk onderdeel want hier staat vermeld wat er van je wordt verwacht. Vaak is dit alleen hoeveel sollicitaties je moet uitvoeren voor een bepaalde datum. Er wordt dan aangegeven dat je nog een bepaald aantal dagen over hebt om de taak uit te voeren.
Tip 1: Hier moet je altijd aan voldoen want anders loop je het risico je uitkering te verliezen!
Tip 2: Het kan zijn dat je taak om bijvoorbeeld minsten 4 sollicitaties per maand te doen niet bij "Mijn taken" staat vermeld. Je kunt deze dan niet invullen, maar verstuur deze gegevens dan per e-mail aan je werkcoach. Je blijft immers verplicht dit te melden!

4. Mijn sollicitatieactiviteiten

Alle sollicitatieactiviteiten die je hebt ingegeven (zie punt 3. Mijn taken) worden hier weergegeven. Deze gegevens blijven opgeslagen totdat je een baan hebt gekregen. Als je daarna weer werkloos bent geworden, begin je weer opnieuw.
Tip: Zorg dat je van al je sollicitaties ook zelf een lijst bijhoudt, in geval er problemen zijn met Werk.nl.

5. Mijn berichten

Hier stuur en ontvang je berichten aan en van je werkcoach. Gebruik deze functie om e-mails aan je werkcoach te versturen, want dan staan deze in het dossier vermeld. Je kunt hier niet alleen zien welke berichten je hebt verstuurd, maar ook of deze door je coach zijn gelezen.

6. Mijn agenda

Hier hoef je geen gebruik van te maken, maar je kunt hier je werkzaamheden en afspraken noteren. Je werkcoach heeft geen toegang tot dit onderdeel.

7. Mijn documenten

Dit is een belangrijk onderdeel. Alle documenten die betrekking hebben op jouw dossier staan hierin; gespreksnotities, bewijs van inschrijven, werkplannen, statusoverzichten enz..

8. MIjn netwerk

Dit is een vrij nutteloos onderdeel; hierin staat je werkcoach vermeld en je kunt daar zelf naam en adresgegevens toevoegen van contactpersonen die je hebt i.v.m. je sollicitatie-activiteiten.

9. Mijn rechten en plichten

Het is vooral in het begin plezierig om precies te weten van er van je wordt verwacht en wat je rechten zijn t.a.v. je relatie met het UWV. Deze zijn duidelijk omschreven en je zult deze wellicht later nog eens raadplegen als er een conflict ontstaat in je relatie met de werkcoach of het UWV.

10. Mijn bewijs van inschrijving

Hier vind je het bewijs van inschrijving. Je kunt deze voor alle zekerheid downloaden en zelf opslaan.

11. Wijzigingen doorgeven

Als er een verandering optreedt in je situatie dien je deze op deze plaats door te geven. Er zijn de volgende opties:
  • Ik wil me uitschrijven.
  • Ik heb werk gevonden.
  • Ik ben verhuisd.
  • Ik wil een andere verandering doorgeven.

12. Online training

Het UWV heeft enkele online trainingen die erop gericht zijn je arbeidskansen te vergroten. Deze kun je vrijwillig volgen:
Training Solliciteren (voorbereiden op sollicitatie, netwerken, CV & brief en sollicitatiegesprek)
Training Leer uw kwaliteiten kennen
Training LinkedIn (vergroot je netwerk door LinkedIn)

In het gebruik van Werk.nl zal je dus de nodige beperkingen en tekortkomingen tegenkomen. Vooral op het gebied van het zoeken naar passende vacatures en het feit dat de website niet altijd goed bereikbaar is kunnen irritaties ontstaan. Laat hier niet door van de wijs brengen maar gebruik de diverse functionaliteiten die wél nuttig zijn om er het meeste profijt van te hebben. Het uiteindelijke doel is immers om weer aan het werk te komen!

Tip: Klaag nooit bij je werkcoach over je problemen met Werk.nl. Hij of zij is hier goed van op de hoogte maar kan er zelf ook niets aan doen!
© 2013 - 2024 Cenerentola, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Klaar met je opleiding, wat nu?Klaar met je opleiding, wat nu?Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tij…
Werkloos en uitkering aanvragen? Eerst registeren bij UWVWerkloos en uitkering aanvragen? Eerst registeren bij UWVWord je werkloos dan dien je je te registeren bij het UWV om aanspraak te kunnen maken op uitkeringen en eventueel hulp…
Wat is het UWV?Het UWV staat vooral bekend om de instantie die de uitkeringen verzorgd aan onder meer werklozen en arbeidsongeschikten.…
Sollicitatieplicht bijstandsuitkeringSollicitatieplicht bijstandsuitkeringDe bijstand is een sociaal vangnet. Mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, kunnen een beroep doen…
Met een vast contract ontslagen wordenMet een vast contract ontslagen wordenEr zijn steeds minder werknemers met een vast contract. Een vast contract biedt een zekere veiligheid, maar het betekent…
Bronnen en referenties
  • www.uwv.nl
  • www.volkrant.nl
Cenerentola (86 artikelen)
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.